Ruangan Khas Penaja

Suka belog ini? Terima Kasih.

Monday, 25 April 2011

cara pemakaian contact lens untuk lelaki

Sekarang ramai orang suka pakai kanta lekap(contact lens) yang bewarna-warni. ada macam-macam warna yang dipakaikan kat mata tue. Warna cekelat, warna biru, warna pepel dan banayak lagi la. Tetambah sekarang kontek lens dijual bersepah kat pasar-pasar malam yang made in China punya. 

tengok baik-baik kontek lens korang...terbalik ataupun tidak, kalao idak, tak selesa bila korang pakai nanti.

So, tak dak hal la orang ramai mula membeli kontek lens untuk pakai sehari-hari. Bagi sesiapa yang belum penah baca review aku bekenaan lelaki dan kontek lens, sila baca balik kat sini  Lelaki dan kontek lens warna-warni. Segala info dan pendapat aku, aku dah sertakan kat situ. Sesapa yang tak berpuas hati dan berpuas jantung ker, Sila tinggalkan komen-komen comel anda disini atau disana okeh. 

banyak pilihan yang gila-gila...


Berbalik kepada tajuk kita pada hari ini tuan-tuan, Kalau kata namanya lelaki, Kompem mereka mahukan yang mudah, ringkas dan selamat. takdaknya dia(lelaki) nak duduk depan cermin 24 jam(kecuali mat cermin) untuk menelek bijik mata untuk masukkan kentek lens kedalam mata. 

Tapi Bagi cara yang selamat, hendaklah kita mengamalkan langkah berjaga-jaga dengan mengadakan cermin dihadapan mata dan memasukkannya dengan cermat. Lagi selamat kalao kita spend dalam 5-10 minit untuk menelek bijik mata untuk memastikan kesihatan mata berada pada tahap maksimum.

1) letakkan kat ujung jari kanan ataupun kiri korang..pastikan jari korang kering dan lens adalah basah. Kalao basah sangat pun tak boleh. Nanti lens melekat kat tangan tapi tak lekat kat bola mata.

2) pastikan dalam kontek lens ada sedikit air, tapi tak banyak... Hanya untuk pastikan lens akan melekap kat bola mata tapi tidak kepada jari telunjuk anda.

3) Kemudian, gunakan hujung jari hantu (middle finger) untuk membuka sedikit mata anda ke bawah. kalau mata anda masih kecik, gunakan jari telunjuk tangan yang sebelah lagi untuk tarik kening mata anda ke atas.
4) Cuba masukkan kontek lense ke bola mata anda pelahan-lahan. Kontek lens akan melekap kat mata anda sekiranya cukup lembapan dan jari tangan anda agak kering. Kalau boleh tolong bersihkan tangan anda sebelom menyentuh mata. 


Bukannya apa, kekadang, pengamala kontek lens nie kurang peka kepada keadaan mata mereka. Keadaan ini mungkin memberikan sedikit kesan kepada keadaan mata yang kekadang merah, timbul ketuat sekitar mata atau lebih buruk, kemasukan bakteria yang boleh memudaratkan mata. 

Oleh itu, amat penting kalau kita amik masa sedikit untuk melihat keadaan mata kita. Bersihkan tangan anda sebelum menyentuh sebarang produk mata seprti solution mahupun casing untuk letak kontek lens okeh.

Cara bagi lelaki mahupun wanita sebenarnya tiada beza. tapi saja jer aku nak keluarkan entri kali ini (Ko Mampu ker?). 

So, kalao korang nak tahu cara yang lebih baik, pi bukak tutorial yang ada kat Youtube. Kat sana berjebah orang dok post lagumana nak tempek kontek lens dalam mata. kat sini aku boleh ajaq cara-cara asas dan cara bagaimana aku memakainya sehari-hari. 

Nak keluarkan pun senang jer. Hanya perlu kepilkan bola mata anda dengan jari telunjuk dan ibu jari. Buat perlahan-lahan bila sampai bahagian ini. Kalau yang kuku panjang tue, hati-hati yer, nanti boleh terkoyak kontek lens kamo nanti dek kuku yang panjang ituew.
Kalau dah ekspert nanti, boleh la gayakan mata korang macam mata zek apron nieh...hehehe!


2 comments:

Fauzzan Helmy Anuar said...

Kan.. Tetibe rasa pelik ada beza ke lelaki dengan prempuan pakai lens... Huhuhuhu

Senarai warna dalam list
1) Hazel
2) Hijau
3) Brown
4) Mystic black
5) Grey

Muwaffaq said...

bestyee kalau leh pkai len
muah2