Ruangan Khas Penaja

Suka belog ini? Terima Kasih.

Wednesday, 17 November 2010

Lodeh Vs Lontong..???

Memandangkan kita baru saja menyambot Hari Raya Aidil Adha, aku nak kongsikan kat korang satu story yang agak funny plus pelik dalam pelat orang utara nie...


Korang semua sedia maklum yang aku nie memang dok kat Penang. Jadi, tok-tok aku pun Penang la okeeyyy.... Masa aku dok menziarahi rumah-rumah member aku kat serata pelusok Penang nie. Ada jugak rumah depa yang menyajikan hidangan nie kat para tetamu. 


So ada la makcik nie cakap: "mai-mai cepat makan...hampa semua cepat makan, nie makcik masak LONTONG kat hampa semua"
so, aku pun tebeliakan bijik mata cari mana lontong yang makcik tue masak kat atas meja makan tue. Tak dak pun LONTONG nya...yang ada nasik impit dan Kuah lodeh.
Makcik tue ulang lagi " Haa..makan-makan jagan malu-malu k, makcik masak sepesial kat hampa semua, resepi LONTONG khas dari Johor...


Aku pun tanya la kat makcik tue" Makcik, mananya LONTONG, tak nampak pun?"
Makcik tue: " La, nie yang kat depan mata hang nie apa...LONTONG la nie...nah, boh nasik impit nie  ngan kuah..jadi la LONTONG..."


Aku pun terkompius sekejap...then baru aku teringat..kalau kat Penang nie, kami semua panggil Kuah lodeh tue LONTONG...


(Ini kuah lodeh, picca: potretkasih.com)


Tapi sebenarnya LONTONG tue bukan Makanan tue secara keseluruhan... Kuah Lodeh tue KUAH LODEH lah..!!! kalau makan ngan nasik impit(ketupat satay. ketupat bawang) still nama KUAH LODEH...

LONTONG TUE..Nasik Impit yang dibuat melalui balutan daun pisang dalam bentuk panjang dan lonjong...
Lontong nie dipotong-potong agar dan dimakan bersama kuah lodeh~

nie lah Abg Lontong..huhu

Kompius kan..kan..kan..~

~Peace no war~

No comments: