Ruangan Khas Penaja

Suka belog ini? Terima Kasih.

Wednesday, 3 September 2008

selamat Datang Ke Dunia AKU...




Selamat Datang Ke dunia AKU...

Hari ini merupakan hari yang pertama aku menulis di laman ini. aku tidak pernah menyangka aku pun akan terpengaruh untuk terlibat sama denga peng'blog'-peng'blog' macam kawan-kawan aku semua. oleh itu, aku berharap aku akan dapat melakukan hal ini dengan baik dengan menyenaraikan semua pengalaman yang baik dan menyeronokan untuk tatapan semua kawan-kawan. Oleh yang demikian aku nak sertakan sedikit cerita untuk tatapan umum...



Perempuan dan Ramalan



Wanita dan ramalan selalu dikaitkan dengan kebenaran. Apabila wanita membuat ramalan tentang sesuatu, ramalan tentang perkara tersebut boleh menjadi tidak benar dan ada kalanya menjadi hampir 99.9 peratus tepat. persoalannya sekarang apakah ianya adalah 99.9 peratus tepat. Saya ada menerima buletin dari seorang sahabat dari halaman friendster yang mengatakan beliau amat tidak bersetuju apabila dia membaca satu artikel yang dihantar oleh salah seorang sahabat beliau berkenaan perkara tersebut.




Perkara pokoknya mengapa harus ditimbulkan isu tentang hal sedemikian rupa yang menyentuh perkara perbezaan gender? apakah ramalan yang dibuat oleh lelaki tidak boleh diambil kira? perbezaan gender ini telah dibincangkan hampir berzaman kerana wanita sekarang menuntut hak yang sama rata dan ingin berdiri sama tinggi dengan lelaki. Hak berkenaan telah diberikan dan sekarang timbul pula masalah undang-undang islam di Malaysia yang didakwa menindas kaun wanita. Namun sekarang saya bukanya nak membincangkan hal berkenaan, tetapi hal yang mewujudkan isu iaitu kehebatan wanita dalam membuat ramalan.





Ramalan sememangnya selalu dibuat oleh kaum wanita yang boleh dikatakan akan menjadi seorang ibu pada masa depan. Cuba kita bayangkan.. usah bayangkan cuba kita lihat ibu kita sendiri di rumah yang hampir setiap hari membuat ramalan tentang keadaan anak mereka di sekolah, adakah masakannya cukup masin, suaminya tengah bersembang dengan PA nya ke atau habis ke duit dapur untuk bulan ini... Semua ramalan tersebut boleh dikatakan hampir mengena sasaran.. kenapa hal ini terjadi? mungkinkah wanita amnya, ibu khasnya mempunyai kepandaian pemikiran yang membolehkan mereka membuat ramalan yang hampir tepat? jawapannya senang sahaja, seseorang wanita yang bergelar ibu sememangnya dapat membuat tekaan yang tepat berkenaan hal anak-anak, suami, perberlanjaan harian, jiran, sahabat serta hal-hal yang berkisar tentang hal yang menjadi rutin harian mereka. Anak-anak misalnya, ibu dapat mengagak apakah yang anaknya makan disekolah kerana selera anaknya telah diketahui sejak kecil lagi. jadi apa nak di hairankan tentang kehebatannya dalam mengagak hal-hal berkaitan dengan anak-anaknya. Berkaitan hal suami pula, seorang isteri pula dengan mudah mengagak apakah yang sedang berevolusi dalam diri suaminya kerana segala tindak-tanduk suaminya dapat dibaca. Bayangkan tak pernah-pernah si suami pakai minyak wangi yang keterlaluan, berubah menjadi kedai parfum bergerak... siapa nak jawab..?



Satu lagi.. seperti yang diketahui umum.. wanita perasaan cemburu yang membuak-buak, dendam yang begitu kesumat(kalau perkara yang betul-betul menyakitkan hati ler).Oleh itu, apabila penyakit keturunan ini menyerang, macam-macam ramalan, fikiran, perasaan yang perasan akan timbul. Semua ramalan dikeluarkan dan ada diantaranya mesti la mengena sasaran.. betul tak..? jadi jangan lah anggap hanya wanita yang mempunyai ramalan yang tepat berkenaan sesuatu perkara. Ini kerana, Berkaitan ramalan inilah ramai wanita mengalami depresi dan sakit hati apabila ramalan yang negatif yang dibuat mengena sasaran. Ditambah lagi perempuan/wanita ini mempunyi rasa dalaman yang paling sensitif.

No comments: