Ruangan Khas Penaja

Suka belog ini? Terima Kasih.

Friday, 5 September 2008

Pengalaman Di Kelantan 1

Pengalaman Di kelantan 1...

Mula- mula aku rasa cuak jugak ni nak buat khidmat masyarakat dekat kelantan. aku ngan kengkawan sememangnya tidak menyangka yang kami akan melakukan khidmat masyarakat di sana kerana agak jauh dari universiti. Mmmm, macam- macam dalam kepala aku ni bila nak pergi sebab kita ni pergi bukan sekadar nak berkidmat masyarakat tapi pada masa yang sama tinggal di rumah mak angkat dan bapa angkat kat sana. Dapat disimpulkan juga terdapat jugalah adik angkat dan segala yang terangkat akn diangkat disana. Tapi secara keseluruhannya, pengalaman ini agak menarik dan meninggalkan kesan dalam sejarah hidup kita.

pada hari pertama, kami mula bertolak pada hari ahad 24hb Ogos pada awal pagi sebab waktu yang dijangkakan sampai di Kelantan adalah dalam pukul 2 Petang. jadi tepat pukul 7 sengah pagi kami pon mulalah bertolak dari padang Kawad USM menuju ke kelantan. Perjalanan yang agak lama memang meletihkan minda la... ala skema plak.. kemudian kami sampai ke hentian rehat Jeli atau apa sahaja namanya kerana aku tak beberapa ingat... tapi yang paling aku ingat adalah bertapa mahalnya makanan disitu. Pada pagi tersebut aku yang tidak pernah-pernah makan nasi berlauk pada waktu pagi, tapi gatal mulut untuk mencuba masakan disitu...

Aku pun ambil seekor ikan keli masak cili dengan nasi kosong dan harganya adalah jeng..jeng...jeng... RM8.70... ermmmm mahal tak..? mahal kan..? aku pon tak tau la.. yang penting aku dah makan dah baru aku tahu harga makan tersebut macam tue... aku akui silap aku sendiri tidak mempersoalkan harga makanan tersebut terlebih dahulu sebelum makan. kalau la aku dah tanya dulu, pasti aku akan letak kembali makanan yang aku dah ambil. Macam la aku lapar sangat nak makan makanan itu. aku betul tak faham sebab nak dikatakan harga barangan mentah mahal sebab terletak jauh dipedalaman tidak juga. jikalau makanan laut diletakakan harga sedemikian boelh dikatakan lojik juga sebab keadaan mereka terletak jauh dari sumber laut. Tapi memandangkan keadaan mereka tidaklah terlalu susah untuk dapatkan bekalan jadi aku simpulkan disini bahawa mereka saja nak kapakkan aku dan kawan-kawan aku...

kesian kami...

2 comments:

reennie said...

haha..i komen lagi. yalar yg, nasib baik kat tempat perhentian rehat..kalau seminggu training kat tempat itu, lama dah i bankrap..hahaha ^.^.. tapi lepas sampai "town" kelantan berlainan pula dgn apa yg kami alami sebelum ini kan???

-reennie-

Ju-Dzahir said...

lain kali bawak bekal... beli siap2 kat kantin IK tuh.... hehehheheheh